Artikkelit

Vegaaninen ruokavalio

Vegaani tai kasvissyöjä – varmista, että saat riittävästi näitä vitamiineja

Lihaton tai täysin vegaaninen ruokavalio on ekologinen ja oikein koostettuna myös terveellinen vaihtoehto sekasyönnille. On kuitenkin pari vitamiinia, joiden saannista kasvisruokailijan tulee erityisesti huolehtia.

Diabetes

Diabetes ja vitamiinit – vaikuttaako lääkityksesi vitamiinien saantiin?

Jos käytät diabetekseen metformiinilääkitystä, huolehdi siitä, että saat riittävästi B12-vitamiinia. Lääkityksestä riippumatta kaikkien diabeetikkojen tulee myös huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista.

Keliakia

Keliakia tai imeytymishäiriö – saathan riittävästi tärkeää B12-vitamiinia?

Jos suolisto ei pelaa oikein, eivät vitamiinitkaan välttämättä imeydy kunnolla. Keliakia tai imeytymishäiriö voivat altistaa B12-vitamiinin puutokselle, joka voi aiheuttaa muisti- ja keskittymishäiriöitä. Mikäli sinulla on suolistosairaus, varmista riittävä B12-vitamiinin saanti näillä keinoilla.

Muistivihko

5 tehokasta tapaa, joilla parannat muistiasi

Pätkiikö muisti? Kun kiire painaa, ei ole ihme, jos asiat putoavat mielestä. Vaan ei hätää – näillä viidellä arkisella vinkillä parannat muistiasi.

B12

Osallistu kilpailuun Betolvexin Facebookissa ja voita Betolvex B12-tuotteita!

Kilpailu alkaa 23.8. ja on voimassa 6.9.2018 saakka.

Ruoanvalmistus

Saatko riittävästi B12-vitamiinia? Näin varmistat riittävän saannin arjessa

B12-vitamiinista puhutaan nyt paljon, eikä ihme. Vitamiineista juuri B12 tukee muistiin ja hermoston normaalia toimintaa, ja sen puutos voi aiheuttaa erilaisia oireita. Näin varmistat, että saat riittävästi B12-vitamiinia ruoasta tai ravintolisistä.

Ikääntyvä

Ikääntyvä – jos muisti pätkii, huolehdi näistä!

Jos tutuille kasvoille ei löydy nimeä tai tuoreet keskustelut lipsuvat mielestä, seuraa unohdusta usein huoli. Muisti muuttuu vääjäämättä iän myötä, mutta on myös monia asioita, joilla voit suojella muistiasi. Tässä asiantuntijan vinkit ikääntyvän muistin hellimiseen.

Väsymys

B12-vitamiinin puutosoireet voivat yllättää – tulisiko sinunkin syödä B12-vitamiinilisää?

Painaako väsymys, pätkiikö muisti tai häviääkö sormista tunto? Syynä voi olla B12-vitamiinin puutos. Pitkään jatkuneena puutos voi aiheuttaa muun muassa hermosto-oireita, mutta aina se ei oireile lainkaan. Tämän vuoksi sinunkin on hyvä varmistaa, että saat riittävästi B12-vitamiinia joko ruokavaliostasi tai vitamiinilisästä.