Kaikki artikkelit

Saatko riittävästi B12-vitamiinia? Näin varmistat riittävän saannin arjessa

B12-vitamiinista puhutaan nyt paljon, eikä ihme. Vitamiineista juuri B12 tukee muistiin ja hermoston normaalia toimintaa, ja sen puutos voi aiheuttaa erilaisia oireita. Näin varmistat, että saat riittävästi B12-vitamiinia ruoasta tai ravintolisistä.

B12-vitamiinin parhaita lähteitä ovat liha, kala ja sisäelimet

B12 on vitamiini, jota muodostuu bakteerien avulla eläinten ruoansulatuskanavassa. Sieltä se siirtyy eläinten kudoksiin. Ihmisen kehossa samaa ei tapahdu, ja siksi tarvitset B12-vitamiinin ruoasta. Tarvitset sitä päivittäin 2 μg eli mikrogrammaa.

B12-vitamiinin parhaita lähteitä ovat sisäelimet, kuten maksa ja munuaiset, sekä kala, liha ja kananmuna. Esimerkiksi 100 grammaa maksaa sisältää noin 69 mikrogrammaa B12-vitamiinia. Samassa määrässä sinisimpukoita sitä on 22 mikrogrammaa, savustetussa lohessa 10 mikrogrammaa, keitetyssä kananmunassa 2,7 mikrogrammaa ja naudanlihassa 1,4 mikrogrammaa.

Jos syöt säännöllisesti lihaa, kalaa tai sisäelimiä, voit saada riittävästi B12-vitamiinia ruoasta.

Myös vitaminoidut maitotuotteet sisältävät B12-vitamiinia

B12-vitamiinia on luontaisesti vain eläinperäisessä ruoassa. Lihatuotteiden lisäksi saat sitä kuitenkin myös B12-vitaminoiduista elintarvikkeista, kuten maidosta, kasvijuomista, jogurteista ja rahkoista.

Yleensä täydennetyissä elintarvikkeissa on 0,4 mikrogrammaa B12-vitamiinia sadassa grammassa. Jos syöt lihaa tai kalaa vain harvoin, tarvitset noin 800 grammaa eli 8 desilitraa täydennettyjä elintarvikkeita joka päivä.

Jos et ole varma siitä, että saat B12-vitamiinia päivittäin riittävästi ravinnosta, on järkevämpää varmistaa riittävä B12-vitamiinin saanti laadukkaalla B12-vitamiinivalmisteella.

Lue myös:
B12-vitamiinin puutosoireet voivat yllättää – tulisiko sinunkin syödä B12-vitamiinilisää?

Tarvitsetko lisää B12-vitamiinia? Valitse laadukas B12-vitamiinilisä

Jos saat B12-vitamiinia ruokavaliostasi vain vähän tai jos ruokavaliosi on yksipuolinen, voit tarvita B12-vitamiinilisää. Sitä suositellaan kaikille vegaaneille, ja myös kasvissyöjän kannattaa harkita B12-vitamiinilisän käyttöä.

B12-vitamiinilisä voi tulla tarpeen myös silloin, jos sairastat imeytymishäiriötä, keliakiaa tai Crohnin tautia, joka heikentää vitamiinin imeytymistä suolistostasi. B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee usein myös iäkkäillä ihmisillä, ja jopa joka kymmenes yli 65-vuotias kärsii B12-vitamiinin puutoksesta.

Koska B12-vitamiini imeytyy heikosti, sitä voi olla vitamiinivalmisteissa reippaasti yli päivittäisen suosituksen. B12-vitamiinia ei tiettävästi voi saada liikaa vitamiinivalmisteista.

Betolvex B12-vitamiinitabletti turvaa päivittäisen B12-vitamiinin saannin. Betolvex Strong 1,25 mg sisältää lisäksi foolihappoa ja muita B-ryhmän vitamiineja. Yksi Betolvex päivässä riittää. Tutustu tuotteisiin.

Syö B12-vitamiinin lähteitä säännöllisesti

Syö B12-vitamiinin lähteitä säännöllisesti

B12-vitamiinin imeytyminen elimistöön on melko monimutkainen tapahtuma. B12-vitamiini liittyy mahassa mahalaukun solujen valmistamaan niin kutsuttuun sisäiseen tekijään. Sen mukana se kantautuu ohutsuoleen, mistä se siirtyy veren mukana muihin kudoksiin. B12-vitamiinia kantava sisäinen tekijä pystyy sitomaan itseensä vain rajallisen määrän B12-vitamiinia, ja siksi vain pieni osa vitamiinista imeytyy kehon käyttöön kerralla.

Tämän vuoksi B12-vitamiinin lähteitä tulee syödä säännöllisesti. Esimerkiksi B12-vitaminoituja maitotuotteita kannattaa nauttia tasaisesti pitkin päivää, 2–3 kertaa päivässä. Jos käytät B12-vitamiinitabletteja, ota vitamiinilisä päivittäin.

Betolvex- ja Betolvex Strong 1,25 mg -vitamiinivalmisteiden sisältämä B12-vitamiini ylläpitää hermoston normaalia toimintaa ja normaaleja psykologisia toimintoja. Saatavilla apteekeista ja verkkoapteekeista. Tutustu tuotteisiin.

Lähteet: Terveyskirjasto.fi, Fineli.fi, Vegaaniliitto.fi
FI OTC Oth/18/0069/6/18