Kaikki artikkelit

Väsyttääkö kaamos? Näin tuet aivojasi ja muistiasi pimeänä aikana

Kun syksy pimenee talvea kohti, jopa joka kolmas suomalainen kärsii kaamosrasituksesta. Silloin väsyttää, keskittyminen voi reistailla ja muisti pätkiä. Kokeile näitä vinkkejä, joiden avulla piristät aivojasi ja muistiasi pimeänä vuodenaikana.

Väsyttääkö iltapäivällä? Unohda päikkärit ja lähde lenkille luontoon

Kaamos koettelee kehoa ja mieltä. Jopa joka kolmas suomalainen kärsii pimeänä vuodenaikana kaamosoireista, joihin kuuluvat esimerkiksi väsymys, liikaunisuus, alakuloisuus ja makeannälkä. Jos tuntuu siltä, että voisit päivästä toiseen käpertyä sohvalle torkkumaan tai syömään suklaata, et ole yksin.

Siirrä kuitenkin torkkupeitto sivuun ja houkuttele itsesi lenkkipolulle. Ulkoilu päivällä auttaa kaamosrasitukseen. Jos pystyt, liiku mieluiten luonnossa – kaamosoireiden lievittämisen lisäksi se voi parantaa unenlaatua ja mielialaa ja lievittää stressiä, ahdistuneisuutta ja masennusta.

Rasittaako kaamos? Kirkasvalohoito auttaa

Tehokkain keino kaamosoireilun lievittämiseen on kirkasvalohoito. Se auttaa niin kaamosrasitukseen kuin myös tätä vakavampaan, talvesta toiseen toistuvaan kaamosmasennukseen.

Ota valohoitoa päivittäin 2–4 viikkoa. Jatka sitä tämän jälkeen tauotta tai 1–2 viikon jaksoina viitenä aamuna viikossa maaliskuuhun asti.

Valohoitoon tarvitset kirkasvalolampun, jonka valomäärä on vähintään 2 500 luksia. Vietä valon äärellä 30–60 minuuttia mahdollisimman aikaisin aamulla. Valoa ei tarvitse katsoa suoraan, vaan riittää, että se heijastuu silmiin. Kirkasvalohoitoa onkin helppo ottaa aamupalapöydässä samalla, kun nautit aamiaisesta ja luet vaikka uutiset rauhassa.

Kaamos

Aivot jumissa? Varmista, että syöt oikein

Pimeä vuodenaika ravistelee myös ruokailutottumuksia. Yhtä vaivaa makeannälkä, toinen haluaa hiilihydraatteja. Älä lähde mielitekojesi vietäväksi, vaan varmista, että aivosi ja muistisi saavat oikeanlaista ravintoa.

Syö säännöllisesti ja satsaa kuitupitoisiin kasviksiin ja täysjyväviljaan, niin verensokerisi pysyy tasaisena. Tämä pitää väsymyksen loitolla. Aivosi tarvitsevat lisäksi pehmeitä rasvoja, joita saat esimerkiksi kalasta, kasviöljyistä ja pähkinöistä.

Lue myös:
B12-vitamiinin puutosoireet voivat yllättää – tulisiko sinunkin syödä B12-vitamiinilisää?

Muisti pätkii? Huolehdi, että saat riittävästi B12-vitamiinia

Tuntuuko väsymyksen keskellä siltä, ettei muistikaan toimi? Varmista, ettei vaiva johdu vitamiinien puutoksesta.

Monet B-ryhmän vitamiinit ylläpitävät normaaleja psykologisia toimintoja. Erityisen tärkeä muistille on B12-vitamiini, joka vaikuttaa keskushermoston toimintaan ja tätä kautta muistiin ja keskittymiskykyyn.

Parhaita B12-vitamiinin lähteitä ovat liha, kala, kananmuna ja maitotuotteet. Jos et syö näitä tai jos sinulla on hiljattain todettu keliakia tai sairastat imeytymishäiriötä, voit tarvita B12-vitamiinilisää.

Betolvex-tuoteperheestä löydät laadukkaat valmisteet B12-vitamiinin saannin varmistamiseen sekä muistin ja jaksamisen tukemiseen – myös vegaaneille ja kasvissyöjille sekä diabeetikoille. Tutustu tuotteisiin.

Eikö ajatus kulje? Näin virkistät mieltäsi

Tuntuuko vieläkin siltä, ettei ajatus kulje? Huolehdi siitä, että aivosi saavat vuorokaudessa tasaisesti unta, lepoa ja virkistävää tekemistä. Unentarve voi kaamoksen aikaan lisääntyä, mutta ei rajattomasti. Jos nukut liikaa, voi vireystasosi laskea entisestään.

Jos työsi on stressaavaa tai rasittavaa, anna aivoillesi sen vastapainoksi virkistävää vapaa-aikaa. Tällaista on esimerkiksi luonnossa ulkoilu tai treffit ystävien kanssa. Jos taas työsi on rutiininomaista tai fyysistä, laita aivosi vapaa-ajalla töihin. Uusien taitojen opiskelu tai esimerkiksi ristikkojen tekeminen pakottavat aivot raksuttamaan.

Betolvex Strong 1,25 mg sisältää 1 250 mikrogrammaa B12-vitamiinia, joka ylläpitää hermoston normaalia toimintaa ja normaaleja psykologisia toimintoja. Lisäksi se sisältää jaksamista tukevaa foolihappoa sekä B1-, B3-, B6- ja B7-vitamiineja. Tutustu tuotteeseen.

Lähteet: Terveyskirjasto.fi, Muistiliitto.fi, Mielenterveysseura.fi
FI/OTC Oth/18/0114/10/18