Pitkään jatkunut B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa muistin heikentymistä ja keskittymisvaikeuksia.

B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa myös kognitiivisten kykyjen heikkenemistä. Matala B12- vitamiinipitoisuus voi lisäksi olla yhteydessä lisääntyneeseen muistihäiriöiden riskiin.

Mutta mikä B12-vitamiini oikein onkaan?

B12-vitamiinilla eli kobalamiinilla on tärkeitä tehtäviä kehon hyvinvoinnissa solutasolla. Se osallistuu solujen aineenvaihduntaan, DNA:n rakentumiseen ja yhdessä folaatin kanssa punasolujen muodostamiseen. B12-vitamiini on myös yhteydessä luuytimen kantasolujen sekä suoliston ja hermoston solujen kasvuun ja erikoistumiseen.

B12-vitamiinia on vain eläinperäisessä ruoassa

Parhaimpia lähteitä ovat sisäelimet (kuten maksa) sekä kala, liha- ja maitotuotteet. Suomalaiset vuorokausikohtaiset saantisuositukset ovat aikuisilla ja yli 10-vuotiailla 2,0 mikrogrammaa, raskaana olevilla 2,0 mikrogrammaa ja imettävillä 2,6 mikrogrammaa. 9-vuotiailla ja sitä nuoremmilla tarve on 0,5–1,3 mikrogrammaa vuorokaudessa. B12-vitamiinia saadaan länsimaisesta ruokavaliosta 5–30 mikrogrammaa päivässä, josta 1–5 mikrogrammaa imeytyy kehon käyttöön.

Kenellä voi olla B12-vitamiinin puutos?

Syitä B12-vitamiinin puutoksen taustalla voivat olla imeytymisen häiriö, yksipuolinen ravinto, lääkkeiden vaikutus sekä jotkut sairaudet kuten keliakia ja Chrohnin tauti. B12-vitamiinin puute tulisi havaita ja korjata mahdollisimman varhain, puutos muodostuu yleensä hiljalleen, minkä vuoksi sen oireita ei välttämättä huomaa heti. Elimistö varastoi vitamiinia useisiin kudoksiin, kuten maksaan ja lihaksiin. Maksavarastot pitävät yllä B12-vitamiinipitoisuutta vielä siinäkin vaiheessa, kun vitamiinia ei saada tarpeeksi ruoasta. Ne eivät kuitenkaan riitä loputtomiin.

Yksilöllisesti vaihtelevia oireita voivat olla:

  • suoliston toiminnan heikkeneminen
  • raajojen pistely ja puutuminen
  • neurologiset oireet
  • masennus
  • henkisen- ja fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen
  • muistihäiriöt
  • anemia, jonka oireita ovat väsymys, herkkyys tulehduksille ja kuukautishäiriöt
  • hermoston oireet.

Useimmiten lääkäri osaa epäillä B12-vitamiinin puutosta anemian tai hermostollisten oireiden perusteella. Tällöin verikokeilla voidaan selvittää B12-vitamiinipitoisuutta ja mahdollisesti sulkea pois muita sairauksia.

Voiko B12-vitamiinin puutosta ennaltaehkäistä?

B12-vitamiinin puutosta voi ehkäistä monipuolisella ruokavaliolla ja terveillä elämäntavoilla sekä vitamiinilisällä. Todettu puutos pyritään korjaamaan B12-vitamiinilisällä, joka annostellaan tabletteina tai pistoksina. Jos B12-vitamiinin saanti ravinnosta on riittämätön, suositellaan tablettihoidon aloittamista. Koska B12-vitamiini on vesiliukoinen, sen liikasaannista ei ole tiettävästi haittaa.