Tietyillä ihmisillä B12-puutos on todennäköisempää

Erityisesti ikääntyvien, tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavien, raskaana olevien ja imettävien sekä erilaisista imeytymishäiriöistä kärsivien tulisi kiinnittää huomiota B12-vitaminiin riittävään saantiin. Myös eräiden lääkeaineiden pitkäaikaisen käytön yhteydessä B12-vitamiinin saanti kannattaa huomioida.

Ikääntyminen

B12-vitamiinin puute on melko yleinen etenkin iäkkäillä. Tutkimusten mukaan jopa joka kymmenes yli 65-vuotiaista suomalaisista kärsii B12-vitamiinin puutteesta. Ikääntyvillä puute johtuu useimmin diagnosoimattomasta imeytymisen häiriöstä.

B12-vitamiinin puutoksen aiheuttaa yleisimmin B12-vitamiinin riittämätön saanti ruokavaliosta tai imeytymisen häiriö. B12-vitamiinin imeytyminen voi estyä, kun mahalaukun proteiinin tuotannossa tapahtunut virhe aiheuttaa imeytymishäiriön. Tällöin keho ei tuota B12-vitamiinia sitovaa ns. sisäistä tekijää, minkä seurauksena ohutsuolen loppuosa ei kykene ottamaan talteen riittävästi ravinnossa olevaa suhteellisen pientä B12-vitamiinimäärää. Imeytymishäiriön taustalla voi olla helikobakteeri tai muu sairaus. B12-vitamiinin puutosta saattavat aiheuttaa myös mahalaukun tai ohutsuolen leikkaukset.

Elimistön B12-vitamiinivarastot riittävät pitkään ja vitamiinin puute kehittyy yleensä hitaasti usean vuoden aikana, minkä vuoksi oireita on vaikea huomata. Puutoksen toteaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on tärkeää. Siksi erityisesti ikääntyneiden tulisikin huolehtia B12-vitamiinin runsaasta saannista. Puutosta voidaan ehkäistä ja hoitaa monipuolisen ruokavalion ja ravintolisän avulla.

Tiukka kasvisruokavalio

Vegaanit ja tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat voivat saada ruokavaliostaan liian vähän B12-vitamiinia, sillä he käyttävät vähemmän eläinkunnan tuotteita ruokavaliossaan.

Tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavien ja vegaanien tulisi huolehtia riittävästä B12-vitamiinin saannista vitamiinilisän avulla, jos he eivät käytä mitään eläinkunnan tuotteita. Erityisen tärkeää tämä on odottavien ja imettävien äitien osalta, sillä heidän ruokavalionsa vaikuttaa lapsen kehitykseen. Esimerkiksi vegaaniäidin maito ei välttämättä sisällä tarpeeksi B12-vitamiinia lapsen tarpeisiin.

Raskaus ja imetys

Äidin ravitsemus vaikuttaa raskausaikana sikiön sekä myöhemmin lapsen kehitykseen. Vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve kasvaa keskimäärin 15–50 % raskauden myötä.

Äidin ravitsemus raskausaikana vaikuttaa sikiön kasvuun ja raskauden kestoon sekä lapsen aivojen kehitykseen, oppimiseen ja aikuisiän sairastuvuuteen. B12-vitamiinin riittävä saanti on yhteydessä sikiön ja raskauden normaaliin kehitykseen, sillä se vaikuttaa folaatin ( ravintolisissä kutsutaan foolihapoksi) hyödyntämiseen kehossa. Folaatin puutos puolestaan saattaa aiheuttaa sikiön kehitysvaikeuksia, lapsen ennenaikaisen syntymisen tai lapsen syntymisen pienipainoisena.

B12-vitamiinin saanti tulisi varmistaa myös imetettäessä, sillä vauva saa B12-vitamiinia äidinmaidosta. B12-vitamiinin saantisuositus raskaana oleville naisille on 2 mikrogrammaa ja imettäville äideille 2,6 mikrogrammaa päivässä. Apteekista saa B12-vitamiinia helposti ravintolisänä tablettimuodossa. 

Imeytymishäiriöt

Keliakia ja laktoosi-intoleranssi saattavat aiheuttaa B12-vitamiinin puutetta.

Keliakiassa suolinukka vaurioituu, minkä vuoksi myös vitamiinien ja kivennäisaineiden, mm. kalsiumin, D-vitamiinin ja B12-vitamiinin imeytyminen elimistöön häiriintyy. Imeytymishäiriö johtaa usein laihtumiseen, anemiaan ja vitamiinipuutoksiin. Lapsilla normaalin kasvun hidastuminen tai pysähtyminen on tyypillinen keliakian oire.

Laktoosi-intoleranssi vähentää yleensä maitotuotteiden käyttöä, mikä voi puolestaan heikentää B12-vitamiinin saantia. Tämän vuoksi henkilöiden, jotka eivät voi käyttää maitotuotteita on hyvä huolehtia päivittäin riittävästä B12-vitamiinin saannista.